Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Veřejná doprava za každou cenu

Dnes jsem si na Novinkách přečetl rozhovor s novým radním pro dopravu v Praze - Petrem Dolínkem (ČSSD) - článek zde: http://www.novinky.cz/domaci/355765-radni-pro-dopravu-chceme-naucit-lidi-preferovat-v-praze-mhd.html

A zcela upřímně - Petr Dolínek ve mě prohloubil pocit, že politici by za své platy měli radši sedět na zadnici, držet ústa a vůbec nic nedělat. Beztak svou prací jen páchají větší a větší škody.

Oč konkrétně jde zde?

Pan Dolínek popisoval prvních 10 dní ve funkci radního. Popisoval, jak nastoupil a hned musel řešit problém s ledovkou. A při popisu tohoto problému mimo jiné uvedl něco ve smyslu: "Udržet sjízdné silnice není problém". Pak také uvedl: "tím, že kolejová MHD stála, že se nakonec vlastně ušetřilo". To jsou fakta, která, coby politik, těžko ovlivní. Leda by o nich dostatečně dlouho lhal.

Pak přichází ale chvíle, kdy už nejde o fakta, ale o názory a plány. A tam už politik dostává šanci tvořit a tudíž chybovat. A tu pan Dolínek beze zbytku využil.

Takže udržet troleje se ukázalo jako nesnadné, hromadná doprava prodělává a proto je potřeba nahnat lidi do hromadné dopravy ať se jim to líbí nebo ne.

BRAVO. Logika hodná genia zvaného český politik.

Ještě dnes po 15-20 letech si pamatuji, když jsem coby student VŠ jezdil po Praze. Nejdříve téměř výhradně pomocí MHD, neb auto jsem neměl. Později MHD i autem. Přesto, že jsem měl vždy nějaký ten měsíční či čtvrletní kupón, vzal jsem někdy raději auto. Jindy, i když jsem kupón neměl, koupil jsem si radši jízdenku a jel MHD. Proč? Protože někam se prostě lépe jezdí MHD a někam autem. Nic víc, nic méně. A občan není blb. Občan si sám rozhodne, co z toho se mu vyplatí. Každý umělý zásah politika bude jen stát všechny lidi peníze navíc a výsledek bude zase ten, že občan není blb a má-li na výběr, zase se rozhodne podle toho, co je pro něj výhodnější (a ta tisícovka ročně na to vliv nemá). Jenom to navýší peníze, které zaplatí všichni občané Prahy (tedy i ti, kteří MHD nevyužívají) dopravnímu podniku.

Možná nejsem úplně typický obyvatel Prahy, ale dejme tomu, že ráno cestou do práce vezmu syna do školy (musí tam být do 7:15) a odpoledne cestou z práce zajedu nakoupit. Přestupní jízdenka stojí 32 Kč. 1 km v autě mě stojí asi 3.50 Kč (LPG 1.70, pojistky, údržba, rozdíl nákup/prodej - 1.80 Kč).

RÁNO:

BUS: z domu vycházíme v 6:15, protože z 600m vzdálené zastávky nám to jede v 6:29. V 6:43 jsme na výstupní zastávce a jdeme ke škole - je to asi 5-10 minut cesty. Ano, sice by se nám hodil spoj, který přijede v 7:05 a mohli bychom tedy i vyjíždět o 20 minut později, ale takový nejezdí. V 6:50 jsme tedy před školou. Než se mladej (prvňák) převlékne a vyrazí, je 7:00 a já vyrážím zpět na zastávku, abych se dostal do práce. V 7:11 mi naštěstí jede vhodný spoj a vyhodí mě v 7:29 asi 800m od práce. 10minut chůze a v 7:40 jsem v práci. Strávil jsem 1.5 hodiny na cestě, stálo mě to 32 Kč (mladej to má ještě zdarma).

AUTO: z domu vycházíme V 7:00. Sedáme do auta a do 10 minut jsme na parkovišti asi 2 minuty chůze od vchodu do školy. Mezi 7:10 a 7:15 tedy přicházíme do školy a cca. v 7:20 já odcházím k autu. Sedám do něj a v 7:30 zastavuji na dvoře v práci. Najel jsem 12 km, stálo mě to 42 Kč, mladej se vyspal o 45 minut déle, já přišel do práce o něco dříve a ušetřil jsem celkově hodinu času. Za 10 korun.

ODPOLEDNE:

BUS: V 16:40 vyrazím z práce na autobus, v 17:10 mě to vyhodí před obchoďákem, rychle nakoupím, v 17:41 sednu na BUS a v 18:00 mě to vyhodí 10 min od baráku. V 18:10 jsem doma. Opět za 32 Kč, 1.5 hodiny na cestě.

AUTO: V 16:40 vyrazím z práce, v 16:50 jsem v obchoďáku, můžu nakupovat jak dlouho chci, ale dejme tomu, že tomu věnuji stejnou půlhodinu, v 17:20 vyrazím domů, v 17:30 jsem doma. Najel jsem 10km, stálo mě to 35 Kč a ušetřil jsem 40 minut času.

Díky používání auta jsem v tom za ten den o 13 Kč dráž, ale ušetři jsem celkem ráno 45 minut spánku, jsem o 10 minut dřív v práci a odpoledne o 30 minut dříve doma. To je skoro hodina a půl času za 13 Kč. Ukažte mi někoho, kdo tu hodinu a půl času za 13 Kč nevymění.

Snad jediné, co mě může utěšovat je to, že nemám psané trvalé bydliště v Praze a tudíž nepřispívám na MHD formou daní. Alespoň za mě Praha nemusí dopravnímu podniku nic přispívat. Pokud bych byl "právoplatným" obyvatelem Prahy, dost by mě to štvalo.

Navíc je potřeba do toho připočíst právě tu hodinu a půl, po kterou můžu buď tvořit další hodnoty (tedy zisk - tedy vyšší daně), nebo se můžu věnovat rodině.

Jinými slovy - ta hodina a půl (skoro 10% času přes den) strávená "ničím" v MHD je buď solidní ekonomická brzda, nebo rodinná brzda, díky které se věnují rodiče svým dětem méně.

A teď mi někdo řekněte jediný důvod, proč podporovat MHD? Proč jej podporovat víc a víc? Nebylo by třeba jednodušší a levnější pro Prahu pronajmout autobusové zastávky dopravcům, neomezovat je povoleními a nenechat je, ať si mezi sebou zasoutěží o to, kdo, kde a jak často bude jezdit?

Autor: Jan Korecký | úterý 9.12.2014 10:05 | karma článku: 18,89 | přečteno: 910x
  • Další články autora

Jan Korecký

Chomutovská střelba - méně emocí, více argumentace

27.5.2017 došlo kolem třetí hodiny ráno v Jirkovské ulici k jednomu velkému lidskému neštěstí. Petr B. (dále jen střelec) 20x vystřelil na řidiče dodávky Radka Š. (dále jen řidič), přičemž jej 8x zasáhl.

5.5.2018 v 15:30 | Karma: 35,94 | Přečteno: 5945x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Koho budu volit a proč…

V rámci aktivit na „sociálních sítích“ dostávám v poslední době čím dál častěji otázku: „a koho teda budeš volit?“ Tak tady je odpověd. Odpověď čtyřicátníka, fotříka od rodinky, střelce.

17.10.2017 v 10:07 | Karma: 44,16 | Přečteno: 17861x | Diskuse| Politika

Jan Korecký

Mediální manipulace o zbraních na první stránce - dopis šéfredaktorce

To: nadezda.petrova@idnes.cz Vážená paní šéfredaktorko, dovolte mi krátké zhodnocení dnešního článku o tom, jak „snadné“ je získat ZP.

22.9.2017 v 15:38 | Karma: 48,21 | Přečteno: 13895x | Diskuse| Občanské aktivity

Jan Korecký

Zbraně v ústavě

Co je změna ústavy ???Nejprve ministerstvo vnitra na konci roku 2016 a posléze poslanci na začátku roku 2017 předložili návrh textu, kterým se mění ústavní zákon 110/1998.

24.2.2017 v 14:09 | Karma: 40,97 | Přečteno: 3180x | Diskuse| Občanské aktivity

Jan Korecký

Pussy mejdan… Nebo bude Majdan?

Už asi 3 týdny žijí média několika slovy, která prohlásil prezident tohoto státu. Ať už napíšu v následujících odstavcích cokoliv a ať o bude pochopitelné jakkoliv, musím předem jasně říct: „To, co řekl, považuji na naprosto zbytečné, sprosté, nehodné jeho úřadu. Naprosto zbytečně pobouřil spoustu lidí, zavdal záminku pro vyvolání spousty negativních reakcí a myslím, že to neměl udělat. Postavil se do čela mnohých jiných buranů naší politické scény.“

19.11.2014 v 8:30 | Karma: 37,90 | Přečteno: 1825x | Diskuse| Politika

Jan Korecký

Včera jsem vytočil 112

Aneb - jak je to s násilím mezi mužem a ženou... A co nejmenšího může každý znás udělat?

18.4.2012 v 15:52 | Karma: 41,44 | Přečteno: 9100x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Ve Varnsdorfu už je 100% bezpečno

Pamatujete si na Varnsdorfské léto 2011? Pochody městem, demonstrace, střety s Policií... A to celé jako reakce na přepadávání lidí, rozkrádání všeho na zahradách apod... Tak tomu už je zřejmě konec a Varnsdorf je mimořádně bezpečné město.

10.4.2012 v 11:49 | Karma: 40,20 | Přečteno: 5932x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Nutná obrana palnou zbraní? ZAPOMEŇME :-(

V srpnu roku 2006 došlo kousek od Krupky v Krušných horách k potyčce 2 mužů, která skončila tím, že mladší z nich vytáhl pistoli a 3x vystřelil a vážně zranil staršího z nich.

27.3.2012 v 14:15 | Karma: 40,05 | Přečteno: 3851x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Šluknovský výběžek - otevřený dopis

Toto je otevřený dopis předsedovi vlády, ministrovi vnitra a policejnímu prezidentovi.

10.9.2011 v 20:00 | Karma: 41,66 | Přečteno: 3669x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Chilské pero Václava Klause

Spousta světových médií přinesla článek na téma: "Český prezident krade pero v Chile". Video se objevilo na youtube.com a mělo sledovanost několika milionů lidí.

20.4.2011 v 11:13 | Karma: 21,41 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Ostatní

Jan Korecký

Zbraně nebo jiný problém?

Včera, v pondělí 30.8.2010 došlo v Bratislavě k jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách Slovenska vůbec. Tzv. šílený střelec tam postřílel 7 lidí a nakonec sebe.

31.8.2010 v 11:36 | Karma: 36,11 | Přečteno: 2804x | Diskuse| Společnost

Jan Korecký

Tak nám chtějí odvolat Klause...

...aneb touto převrtěnou větou ze Švejka by mohl začínat možná celý román o tom, kterak nám EU dává najevo, jak bere náš stát jako plnohodnotného člena.

16.10.2009 v 10:56 | Karma: 22,88 | Přečteno: 917x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5500x
Jsem normálně pracující správce IT, táta od rodiny, sportovní střelec a cestovatel.