Veřejná doprava za každou cenu

Dnes jsem si na Novinkách přečetl rozhovor s novým radním pro dopravu v Praze - Petrem Dolínkem (ČSSD) - článek zde: http://www.novinky.cz/domaci/355765-radni-pro-dopravu-chceme-naucit-lidi-preferovat-v-praze-mhd.html

A zcela upřímně - Petr Dolínek ve mě prohloubil pocit, že politici by za své platy měli radši sedět na zadnici, držet ústa a vůbec nic nedělat. Beztak svou prací jen páchají větší a větší škody.

Oč konkrétně jde zde?

Pan Dolínek popisoval prvních 10 dní ve funkci radního. Popisoval, jak nastoupil a hned musel řešit problém s ledovkou. A při popisu tohoto problému mimo jiné uvedl něco ve smyslu: "Udržet sjízdné silnice není problém". Pak také uvedl: "tím, že kolejová MHD stála, že se nakonec vlastně ušetřilo". To jsou fakta, která, coby politik, těžko ovlivní. Leda by o nich dostatečně dlouho lhal.

Pak přichází ale chvíle, kdy už nejde o fakta, ale o názory a plány. A tam už politik dostává šanci tvořit a tudíž chybovat. A tu pan Dolínek beze zbytku využil.

Takže udržet troleje se ukázalo jako nesnadné, hromadná doprava prodělává a proto je potřeba nahnat lidi do hromadné dopravy ať se jim to líbí nebo ne.

BRAVO. Logika hodná genia zvaného český politik.

Ještě dnes po 15-20 letech si pamatuji, když jsem coby student VŠ jezdil po Praze. Nejdříve téměř výhradně pomocí MHD, neb auto jsem neměl. Později MHD i autem. Přesto, že jsem měl vždy nějaký ten měsíční či čtvrletní kupón, vzal jsem někdy raději auto. Jindy, i když jsem kupón neměl, koupil jsem si radši jízdenku a jel MHD. Proč? Protože někam se prostě lépe jezdí MHD a někam autem. Nic víc, nic méně. A občan není blb. Občan si sám rozhodne, co z toho se mu vyplatí. Každý umělý zásah politika bude jen stát všechny lidi peníze navíc a výsledek bude zase ten, že občan není blb a má-li na výběr, zase se rozhodne podle toho, co je pro něj výhodnější (a ta tisícovka ročně na to vliv nemá). Jenom to navýší peníze, které zaplatí všichni občané Prahy (tedy i ti, kteří MHD nevyužívají) dopravnímu podniku.

Možná nejsem úplně typický obyvatel Prahy, ale dejme tomu, že ráno cestou do práce vezmu syna do školy (musí tam být do 7:15) a odpoledne cestou z práce zajedu nakoupit. Přestupní jízdenka stojí 32 Kč. 1 km v autě mě stojí asi 3.50 Kč (LPG 1.70, pojistky, údržba, rozdíl nákup/prodej - 1.80 Kč).

RÁNO:

BUS: z domu vycházíme v 6:15, protože z 600m vzdálené zastávky nám to jede v 6:29. V 6:43 jsme na výstupní zastávce a jdeme ke škole - je to asi 5-10 minut cesty. Ano, sice by se nám hodil spoj, který přijede v 7:05 a mohli bychom tedy i vyjíždět o 20 minut později, ale takový nejezdí. V 6:50 jsme tedy před školou. Než se mladej (prvňák) převlékne a vyrazí, je 7:00 a já vyrážím zpět na zastávku, abych se dostal do práce. V 7:11 mi naštěstí jede vhodný spoj a vyhodí mě v 7:29 asi 800m od práce. 10minut chůze a v 7:40 jsem v práci. Strávil jsem 1.5 hodiny na cestě, stálo mě to 32 Kč (mladej to má ještě zdarma).

AUTO: z domu vycházíme V 7:00. Sedáme do auta a do 10 minut jsme na parkovišti asi 2 minuty chůze od vchodu do školy. Mezi 7:10 a 7:15 tedy přicházíme do školy a cca. v 7:20 já odcházím k autu. Sedám do něj a v 7:30 zastavuji na dvoře v práci. Najel jsem 12 km, stálo mě to 42 Kč, mladej se vyspal o 45 minut déle, já přišel do práce o něco dříve a ušetřil jsem celkově hodinu času. Za 10 korun.

ODPOLEDNE:

BUS: V 16:40 vyrazím z práce na autobus, v 17:10 mě to vyhodí před obchoďákem, rychle nakoupím, v 17:41 sednu na BUS a v 18:00 mě to vyhodí 10 min od baráku. V 18:10 jsem doma. Opět za 32 Kč, 1.5 hodiny na cestě.

AUTO: V 16:40 vyrazím z práce, v 16:50 jsem v obchoďáku, můžu nakupovat jak dlouho chci, ale dejme tomu, že tomu věnuji stejnou půlhodinu, v 17:20 vyrazím domů, v 17:30 jsem doma. Najel jsem 10km, stálo mě to 35 Kč a ušetřil jsem 40 minut času.

Díky používání auta jsem v tom za ten den o 13 Kč dráž, ale ušetři jsem celkem ráno 45 minut spánku, jsem o 10 minut dřív v práci a odpoledne o 30 minut dříve doma. To je skoro hodina a půl času za 13 Kč. Ukažte mi někoho, kdo tu hodinu a půl času za 13 Kč nevymění.

Snad jediné, co mě může utěšovat je to, že nemám psané trvalé bydliště v Praze a tudíž nepřispívám na MHD formou daní. Alespoň za mě Praha nemusí dopravnímu podniku nic přispívat. Pokud bych byl "právoplatným" obyvatelem Prahy, dost by mě to štvalo.

Navíc je potřeba do toho připočíst právě tu hodinu a půl, po kterou můžu buď tvořit další hodnoty (tedy zisk - tedy vyšší daně), nebo se můžu věnovat rodině.

Jinými slovy - ta hodina a půl (skoro 10% času přes den) strávená "ničím" v MHD je buď solidní ekonomická brzda, nebo rodinná brzda, díky které se věnují rodiče svým dětem méně.

A teď mi někdo řekněte jediný důvod, proč podporovat MHD? Proč jej podporovat víc a víc? Nebylo by třeba jednodušší a levnější pro Prahu pronajmout autobusové zastávky dopravcům, neomezovat je povoleními a nenechat je, ať si mezi sebou zasoutěží o to, kdo, kde a jak často bude jezdit?

Autor: Jan Korecký | úterý 9.12.2014 10:05 | karma článku: 18,89 | přečteno: 910x
  • Další články autora

Jan Korecký

Koho budu volit a proč…

17.10.2017 v 10:07 | Karma: 44,16

Jan Korecký

Zbraně v ústavě

24.2.2017 v 14:09 | Karma: 40,97

Jan Korecký

Pussy mejdan… Nebo bude Majdan?

19.11.2014 v 8:30 | Karma: 37,90